Donemus Records released a new album by Rara Avis. An intriguing project. Their way of music-making has evolved into a form of totally improvised chamber music… Rara Avis, founded in 2017, consists of Jodi Gilbert (voice), Tineke de Jong (violin) and Albert van Veenendaal (piano). The highly imaginative and acrobatic singing style of Jodi, the classical training and curiosity of Tineke, and Albert’s pictorial musicality have made this trio evolve into a group that specializes in a multifaceted form of improvised chamber music. They find inspiration in a wide variety of texts including the eternal wisdom of the 14th-century Sufi poet Hafez, the poems of the Japanese poet Yosa Buson, a novel from F. Scott Fitzgerald, humorous modern newspaper headlines, and a Handbook of Roses. Other texts are composed on the spot, or written by Jodi Gilbert. In the midst of a lockdown period that many will never forget they found mental space and time to record the album “How Do I listen”, named after a poem by Hafez. During the recording sessions they discovered that a totally free form of improvisation suited them best at that moment, whereas they previously also used compositions combined with improvisation. Thankful for that discovery, they are now looking forward to using a multitude of forms expressing the multitude of their musical backgrounds. Jodi’s wide vocal spectrum, Tineke’s love for modern classical composition, and Albert’s ability to build cinematic musical structures on the (prepared) piano lead to the world of Rara Avis, a rare and wonderfully strange world of transparent sounds and universally poetic texts that fly like a bird through the soundscape. Recorded at Splendor Amsterdam by Albert van Veenendaal and Chris Weeda on October 17, and November 5, 2020; Mixed and Mastered by Chris Weeda at Studio Rapenburg, Amsterdam RARA AVIS How Do I Listen Minimal Damage Recordings ‘Rara avis’ is Latijn voor ‘vreemde vogel’, in de zin van ‘iets buitenissigs’. Een trio met zang(improvisaties), viool en piano is dat binnen de wereld van de geïmproviseerde muziek zeker. Als je daarnaast bedenkt dat de violist van dienst, Tineke de Jong, klassiek geschoold is en de gebruikte teksten onder meer van de 14de-eeuwse Perzische dichter Hafez en de 18de-eeuwse Japanse dichter Yosa Buson zijn, dan is de groepsnaam meer dan goed gekozen. Zoals in veel groepen waarin Albert van Veenendaal opduikt, is de muziek beeldend en verhalend. Zangeres Jodi Gilbert (van wie we lang niets op de plaat hadden gehoord) neemt je aan de hand van genoemde teksten en haar eigen improvisaties mee in een geheel eigen wereld die mede door De Jong en Van Veenendaal treffend wordt verbeeld. Het trio biedt fraaie contrasten tussen het sterk ritmische pianospel, de klassiek aandoende vioollijnen en de vocalen die nu eens zingen, dan weer zing-zeggen, of kirren zoals alleen Jodi Gilbert dat kan. Wie een indruk wil krijgen welke kanten de improvisaties van het drietal op kunnen gaan, kan de twee verschillende versies van het titelstuk ‘How do I listen’ met elkaar vergelijken. In de openingstrack neigt de muziek naar 20ste-eeuws klassiek (pakweg, Schönberg), maar de latere variatie doet haast Oosters aan, met de gamelanklank van de ‘prepared piano’. De twee zijn zó anders van aard dat je alleen door de tekst in de gaten hebt dat die het uitgangspunt voor beide tracks is geweest; het is de kracht van geïmproviseerde muziek. Albert van Veenendaal brengt de cd uit op zijn nieuwe label, Minimal Damage Recordings. Herman te Loo (2023) Jazzflits
Listen to this album on Bandcamp.
Physical cd available via Minimal Damage Recordings MDR 2302